Veel gestelde vragen

Vraag en antwoord van klanten:

Hieronder treft u veel gestelde vragen van klanten en de antwoorden op die vragen. Mocht uw vraag en antwoord hier niet bij staan neem dan contact met mij op voor uw vraag.

Vraag en antwoord over back-ups:

Back-ups en bestanden (3)

Waarom zelf een back-up maken voor een reparatie:

een back-up maken is altijd slim. Mocht u zelf geen back-up kunnen maken dan maken wij die voor u. Ondanks een zorgvuldige behandeling kan er altijd iets mis gaan, in het geval van bestanden kunt u beter het zekere voor het onzekere nemen.

Bestanden herstellen bij crash of defect:

Ben ik mijn bestanden kwijt bij een crash of defect apparaat?

Meestal niet! Uw bestanden zijn over het algemeen in orde. De enige manier waarop uw data verloren kan gaan is wanneer de harde schijf of SSD beschadigd is geraakt. Dit kan gebeuren bij waterschade, brand en val- of stootschade.

Hoe worden de bestanden dan veilig gesteld?

Uw harde schijf of SSD wordt uit het apparaat gehaald en in de server geplaatst. Uw bestanden kunnen dan veilig naar een andere schijf gekopieerd worden.

Wat is de 3-2-1 methode?

De 3-2-1 methode is een richtlijn voor het maken van back-ups voor consumenten, hieronder leg ik uit wat dat inhoud.

De 3-2-1 methode toepassen:

Een goede back-up maken is niet lastig, het vraagt echter wel discipline. Een goede back-up maakt u door het 3-2-1 systeem aan te houden:

  • 3: Belangrijke bestanden heeft u minimaal 3 keer opgeslagen. 1 “werk” bestand, op de laptop of computer zelf en 2 reserve versies.
  • 2: Sla belangrijke bestanden op 2 verschillende media op, dus niet alles op dezelfde schijf of computer maar op verschillende apparaten.
  • 1: 1 kopie bewaart u op een andere plek. Dit kan een berging zijn of iemand die u vertrouwt. Zolang er bij brand, diefstal of andere omstandigheden altijd 1 kopie ergens anders bestaat.

Deze methode is natuurlijk niet de enige methode. Het is uiteindelijk aan u om een manier te gebruiken die bij u past. Aangeraden frequentie voor het maken van een back-up: Aangeraden is 1 keer per week een “offline” back-up. Voor bestanden die niet veranderen is het aangeraden om de werking van de back-up locaties om de 3 maanden te controleren.

Tot slot moet u voorzichtig zijn met cloud diensten zoals Dropbox. De privacy aspecten zijn hierbij niet eens het belangrijkste: Een virus op uw computer kan namelijk ook het bestand in de cloud verminken, niet alle diensten bieden gratis recovery aan in deze gevallen. Hierbij komen dan nog de eventuele privacy aspecten. Cloud diensten zijn handig voor het delen van bestanden tussen verschillende computers en het voorkomt verlies van bestanden mocht uw apparaat “spontaan” defect gaan.

Load More

Vraag en antwoord over reparaties:

Reparaties (3)

Desktop reparaties (fysiek):

U kunt bij mij terecht voor het herstellen/vervangen van:

  • Harde schijven / SSD’s.
  • Voedingen.
  • Werkgeheugen.
  • Moederborden.
  • Videokaarten.
  • Behuizing onderdelen.
  • Koeling/koelpasta/waterkoeling loops etc.
  • Overige vervangbare onderdelen zoals WiFi adapter, USB poorten, netwerk kaarten etc etc

Niet vervangbare onderdelen (in 9/10 gevallen):

  • Geen, alle onderdelen kunnen in theorie worden vervangen

Software:

  • Alle problemen zoals virussen, Windows/Mac etc etc.
Category: Reparaties

Laptop reparaties (fysiek):

U kunt bij mij terecht voor het herstellen/vervangen van:

  • Laptop beeldschermen en touchscreens.
  • Harde schijven / SSD’s.
  • Toetsenborden.
  • Laptop behuizing en/of scharnieren.
  • Werkgeheugen.
  • Overige vervangbare onderdelen zoals WiFi adapter, USB poorten, oplaad connectors etc etc.

Niet vervangbare onderdelen (in 9/10 gevallen):

  • Moederborden van laptops
  • Gesoldeerde componenten zoals videochips en andere complexe chips.

Software:

  • Alle problemen zoals virussen, Windows/Mac etc etc.
Category: Reparaties

Reparatie van smartphones/tablets:

Hardware reparaties zoals het beeldscherm of connectoren zijn niet mijn ding. Ik kan u hierbij helpen maar u zult meer kwijt zijn dan bij een smartphone/tablet reparateur. Mijn focus ligt bij laptops, computers en websites. Het is voor mij niet rendabel om ook aan de slag te gaan met smartphone/tablet hardware herstel.

Dienstverlening en hulp met smartphones:

U kunt bij mij wel terecht voor vragen over het gebruik van uw smartphone en tablet, instellingen, software vragen en problemen etc. Enkel de fysieke reparaties zijn niet mijn ding.

Category: Reparaties

Load More